تابـلو‌های ممنـوعه زنـان در ایـران !

اطلاعات عمومی, تصاویر, مسائل و اخبار روز اجتماعی, هنر و هنرمندان, وابستگان و همبستگان گمنام دیدگاهتان را بیان کنید

نقاشی فیگوراتیو در این چند سال اقبال خوبی پیدا کرده است، خصوصا نقاشی هایی که از زمانه اکنون ما روایت می کنند. هنرمندان خصوصا جوانان به راحتی وضعیت موجود را نقد می کنند، کاراکتر هایی که این روزها در بسیاری از نقاشی ها و عکس ها می بینیم همان هایی هستند که در خیابان و اطرافمان می بینیم. هما ارکانی متولد ۱۳۶۲ (۱۹۸۵ میلادی) در تهران است. او از آن هنرمندهایی است که آنچه در اطراف خود دیده را به نقد کشیده است. ارکانی با دغدغه آسیب شناسی جنسیتی دختران نوجوان و جوانی که در اطراف خود دیده است را با نگاهی که کمی حاکی از دلسوزی و انتقاد است با رنگ و روغن نقاشی کرده است. در عین حال او بسیار رک و صریح منظور خود را در مورد جایگاه نسل جوان در زندگی و حیات امروزی شان در جامعه ای که در آن می زیند، مطرح کرده است.در یکی از کارهایش او دختر جوانی را با ژستی اغوا گر در حالی نقاشی کرده است که داخل یک آسانسور ایستاده و از خود با موبایل عکس گرفته و آن عکس را در داخل یک صفحه فیسبوک گذاشته است. در یک نقاشی دیگر، چهار دختر جوان و شاد در داخل یک بستنی جای گرفته اند و در حالی که شکلات روی شان میریزد غافل از همه چیز خوشحال هستند. جالب است که یکی از این چهار نفر خود او است …

نقاشی های هما ارکانی با فانتزی زیاد و اغراق و حس هجوی که دارند حسی کاریکاتوری را القا می کنند. او تقابل نقش سنتی زن در خانه و نقشی که جامعه امروز به او می دهد را تصویر کرده است. آثار او جنس دوم هایی را نشان می دهد که مقهور زیبایی با تعریف جدید خودشان هستند. تعریفی که تقلیدی از شکل دست چندم آن در غرب است. نوعی زیبایی که همه را شبیه هم می سازد و آرزوهایی دور و دراز از اینکه مورد توجه قرار بگیرند. اینها دغدغه های زنان و دخترانی است که سعی دارند شبیه بقیه همجنسهایشان باشند، آرایش کرده و آراسته باشند، پوستی تیره و برنزه داشته باشند …

سرگشته میان سنت و دنیای مدرن

هنر او نشانگر عصیان نسل جوانی‌است که از یک سو اسیر سنت شده ولی نگاهش به دنیای مدرن است.

تلاش برای نشان دادن مشکلات نسل جوان

او با نقاشی‌های رنگ و روغن‌اش تلاش دارد که مشکلات و معضلات نسل خود را آشکار سازد.

دنیای دو شخصیتی دختران جوان

در جامعه و در بیرون طبق سنت، ولی در پارتی‌ها و محافل خصوصی بندها
را پاره می‌کنند و این موجب شکل گیری شخصیتی دوگانه شده‌ است.

چهره، برای بیشترین ابراز وجود

طبق قوانین اسلامی در ایران، زنان فقط اجازه دارند صورتشان را در معرض دید قرار دهند
و دختران جوان می‌خواهند با استفاده از این حداقل امکان، بیشترین جلوه‌گری را داشته باشند.

الگوهای زیبایی

سالانه بیش از ۶۵ هزار جراحی بینی و در کنار آن هزاران جراحی گونه، فک و لب در ایران صورت می‌گیرد.

هالیوود در ایران


بیشتر این جوانان به تقلید از ستاره‌های فیلم‌های هالیوودی‌که از طریق ماهواره می‌بینند خود را لاغر کرده
و با صرف ساعت‌ها وقت و مصرف بی رویه مواد آرایشی موها‌ی‌شان را بلوند و پوست‌شان را قهوه‌ای می‌کنند.

چشم‌ها واقعیت را می‌گویند

هما ارکانی با عکاسی از دوستانش شروع کرد. وی بعدها با دقت در چهره‌ها متوجه شد
که علیرغم شور و نشاط ظاهری دوستانش، در چشم‌های همه آن‌ها، بار سنگینی نهفته است.

نسل فراموش شده

هنرمند جوان به این نتیجه رسیده است که در هیاهوی سیاست و دین کسی
به نسل جوان و خواسته‌هایش توجهی ندارد. انگار که آن‌ها فراموش شدگانند.

صدای نسل فراموش شده

هما ارکانی خواسته که فریاد این نسل باشد. وی با استفاده از عکس‌هایش نقاشی‌هایی آفریده
که در آن‌ها با هنرمندی تمام سعی در بازنمایی خواست‌های نسل خودش دارد.

دوگانگی شخصیت

بسیاری از جوانان این نسل هم برای امکان زندگی در جامعه دینی، شخصیت‌های گوناگونی از خود ارائه می‌دهند.

خودسانسوری برخی گالری‌ها

علیرغم برگزاری چندین نمایشگاه نقاشی در ایران، هما ارکانی بعدها دیگر امکان برگزاری نمایشگاه کارهایش را پیدا نکرد.

پانی مونرو

هما ارکانی این اثر خود را “پانی مونرو” نام‌گذاری کرده است. این تصویر همچون آینه‌ای است
که در آن تاثیر هالیود و ستارگانی چون مرلین مونرو بر روی نسل جوان ایرانی را بازتاب می‌دهد.

بحران هویت

بحران هویت یکی از رویکرد‌های اصلی آثار هما ارکانی است.

باربی محجبه

تلفیق دو هویت کاملا متفاوت در یک تصویر. این رویکرد اجتماعی در جامعه ایران مورد توجه جامعه‌شناسان نیز قرار گرفته است.

نقد بدون فاصله

یکی از این چهار شخصیت خود نقاش است. در حقیقت نقد هما ارکانی
نگاه با فاصله نیست، بلکه خودش نیز بخشی از نقد اجتماعی‌ است.

رسالت هنرمند

هما ارکانی می‌گوید: به نظر من هنرمند رسالتی دارد که آن رسالت حتماً باید در کار‌هایش نمایش داده شود.
من رسالتم را در نمایش اوضاع کنونی می‌دانم که می‌تواند سوپاپی باشد برای تلاطمی که در وجودم هست.

تلاش با امید

هرچند تابلوهای هما ارکانی قربانی خودسانسوری گالری‌ها شده و دیگر به نمایش در‌نمی‌آیند،
اما علیرغم این محدودیت‌ها، هما کماکان به خلق آثار هنری‌اش مشغول است.

بخش دیدگاه ها بسته است.

WP Theme & Icons.FoxTheme and Localized by Behrang Yarahmadi
خروجی نوشته ها خروجی دیدگاه ها